torstai 28. toukokuuta 2009

Elmerit Okinawalla: Autoilua ja rantailua

Onneksemme päätin tilata kansainvälisen ajokortin vielä niukasti ennen matkaa. Kortti osoittautui hyväksi sijoitukseksi ja varsin tarpeelliseksi välineeksi Miyakolla. Harmillisesti korttihakemus täytyi lähettää fyysisenä paperina Suomeen, joten kortin saapumista joutui odottelemaan useamman viikon. Paperi saapui kuitenkin Tokioon peräti neljä päivää ennen matkaa, ja niinpä käytettävissämme oleva liikennevälinekirjo kasvoi huikeasti. Suomen Japanin Suurlähetystön mukaan Japanissa asuva suomalainen voi käyttää ensimmäisen oleskeluvuoden aikana 1949-mallista kansainvälistä ajokorttia, mutta vuoden täytyttyä on hankittava japanilainen ajokortti (tämä nyt ei ole ihan selvää, että onko raja sittenkin 6kk. kts. kommentit).

Vaikka Japanissa liikenne on vasemmanpuoleista, on automaattivaihteisen auton tapauksessa oikeastaan suurin haaste olla sekoittamatta vilkun ja pyyhkijöiden vipuja. Vuokra-autoksi taitaa olla lähes mahdotonta saada manuaalivaihteista kärryä, joten seuraava haaste on vain muistaa pysytellä risteyksissä tien oikealla eli vasemmalla puolella. Vuokra-auton GPS:ää oli riittävän helppoa käyttää Elmereidenkin kielitaidolla, joten enää piti muistaa tarkkailla mitä muut tekevät tiellä.

Tarkkailtavaa riittikin, sillä Miyakon autoilussa oli havaittavissa samaa suurpiirteisyyttä kuin Islannin teillä. Sillä erolla, että autot liikkuivat jopa suunnilleen nopeusrajoituksien mukaisesti. Yllätyksiä tarjosi mm. mutkassa puoliksi meidän kaistallamme vastaan tullut maanviljelijä. Hän vaikutti katselevan peltoja. Ja edellä menevän auton äkillinen pysähtyminen ilman mitään merkkiä suoralla tiellä. Ja tien laidasta pyörällä liikkeelle lähtenyt papparainen, joka horjahti heti ensimmäisellä polkaisulla kaistan keskelle. Tiet ovat suomalaisittain hyvin kapeita, joten 40 km/h:n pääasiallinen nopeusrajoitus on ihan perusteltua. Varsinkin, kun etäisyydet eivät ole saarella kuin muutaman kymmenen kilometrin luokkaa. Perille ehtii siis vähän hitaamminkin.

Vuokraamamme Mitsubishi Toppo oli pieni, ahdas, totaalisen tehoton ja melkeinpa huvittava ajopeli, mutta samalla myös suorastaan täydellinen auto Miyakon tarpeisiin. Mäet eivät ole kooltaan kummoisia, ja niinpä ilmastointi onkin ominaisuuksista selvästi huippunopeutta ja kiihtyvyyttä oleellisempi. Ja tämän prutkun sai vuokrattua OTP:ltä 24 tunniksi vain 3675 jenillä (nyt n. 27 euroa). Miksipä siis valittamaan autosta, joka kulutti bensaakin vain 1100:n ja 950 jenin edestä? (Okusanin lisäys: "Ja se auto oli hirmu söpö, vaaleanpunainen!!")

Mihin autolla pääsee?


Vaikka mihin! Eihän saari iso ole, mutta matkaa tulee esim. rannoille helpostikin yli 20 km / sivu. Ja vielä vähän päälle, kun etsii "piilossa" olevaa rantaa. Myös snorkkelointivälineet on kuljetettava jollakin tapaa perille. Niinpä lomalla olikin mukava ajella autolla, kun Tokiossa saa polkea mammapyörällä melkein joka päivä, ja onpa pyöräillessä vielä melkoisen hyvä mahdollisuus polttaa nahkansa. Ja päänsä.

Yksi kohderannoistamme oli pohjoisen Ikema-saarella sijaitseva "piiloranta". Hirarayan ystävällinen häiskä piirteli meille kartan mistä päin saarta kiertävää tietä rannan löytäisi. Ja löytyihän se Blockiksi kutsuttu ranta, sillä suhaillessamme huomasimme tietä reunustavassa pensaikossa pienen reiän. Ja olipa tien varteen laitettu punainen muovilaatikko askelmaksi, jotta pääsi astumaan tien laidasta penkan päälle.

Block olikin hieno biitsi, sillä olimme periaatteessa aivan kahdestaan. Muutaman sadan metrin päässä oli pari miestä kalassa, mutta muuten tämä kirkkaan veden, korallien ja värikkäiden kalojen täyttämä ranta oli meidän. Ja kiitos helpon ja kevyen automatkan olikin hyvin energiaa snorkkeloida. Eväitäkin oli, kuten täysin alkoholitonta Kirin Free -olutta. Japanissa on oltava ratissa täysin nollat taulussa, joten se kannattaa muistaa, kun tulee Suomesta tänne autoilemaan.

Saaren kaakkoisosassa sijaitsevassa niemessä on kuvaavasti nimetty Higashi-Hennazaki. Niemen perukoilla on majakka, josta näkee 320 asteen merimaiseman. Majakka pystytettiin lopulta vuonna 1967, kun lahteen oli uponnut onnettomuuksissa ja pelastusonnettomuuksissa kymmeniä rahtilaivoja. Alueelle liittyy myös suuri traaginen rakkaustarina, jolle on Hennazakissa muistomerkkikin. Jokainen voi lukea aiheesta lisää vieraillessaan paikan päällä.

Eteläisellä Bora-rannalla kävimme kaksi kertaa. Autolla ja skootterilla. Saapuessamme snorkkeloimaan oli edessämme vähän surullinen näky, sillä merivesi oli vetäytynyt kymmenien metrien päähän siitä missä ranta viimeksi oli ollut. Vaan eipä hätää. Muutama kirosana, yksi jäätelö ja 30 minuuttia myöhemmin vesi oli noussut jo niin paljon, että sai kiskoa räpylät jalkaan ja lähteä katselemaan miltä meressä näyttää. Oli aika hurjaa mennä vatsa melkein koralleja viistäen, ja kyllä puolen metrin päässä hengaillut merikäärme sai hetkellisesti 100%:sti huomion itselleen.

Lounaassa sijaitsevalle Kurima-saarelle pääsi myös siltaa pitkin autolla. Kurimalla emme etsineet emmekä löytäneet rantaa, mutta oli siellä ainakin kolmekerroksinen näköalatorni. Tämä torni oli Maehama-rantaa vastapäätä, joten sieltä kelpasi tähyillä, että missä oltiin hetki sitten uitu.

... Biitsitarina jatkuu!


Edit: Muistui kuvia selaillessa vielä mieleen, että peltojen laidoilla seisoskeli alla olevan kuvan tyylisiä patsaita. Pimeällä ne olivat vähän jänskiä seisoessaan siellä tyynesti. Ja säikäyttipä tuollainen patsas pari kertaa ihan päivälläkin, kun ajelet menemään, ja yllättäin aivan tien laidassa olevien pensaiden seasta paljastuu tuollainen patsastelija. Siinä tulee kuskille kiire, että onko tuo tulossa tielle vai mitä.

9 kommenttia:

/mek kirjoitti...

Sillä kv-kortilla saa Japanissa ajaa vain puoli vuotta maahantulopäivästä laskien. Suomalaiset tosin saavat paikallisen kortin vain anomalla ilman ajokoetta.

Promillerajana on 0.3 eli ei tosiaankaan kannata kokeilla onneaan, ovat kuuleman mukaan nykyisin suhteellisen huumorintajuttomia asian suhteen. Aikaisemmin kun maan tapa oli ajaa baari-illan jälkeen omalla autolla kotiin ja kuolleita tuli sen mukaan.

Yan-san kirjoitti...

Oletko varma tuosta 6kk:n säännöstä? Ainakin Suomen Japanin suurlähetystön sivulla lukee näin: "Kansainvälinen ajokortti on Japanissa voimassa vain vuoden - suomalaisen tulee vaihtaa ajokorttinsa japanilaiseen vuoden sisällä siitä kun hän on saapunut maahan".

Sama juttu tuolla japandriverslicense.comissa: "Anyone staying in Japan for more than 12 months who wants to drive legally must obtain a Japanese driver's license".

Okinawallahan on autolla kaupunkiin tulleille ryypiskelijöille tämä Daiko-palvelu. Kun olet viettänyt illan izakayassa, ja haluat auton kotiin, niin voit kilauttaa Daiko-palveluun. Sieltä tulee kaksi kaveria, joista toinen ajaa sinut ja autosi kotiin, ja toinen seuraa perässä vieden tämän kuskin pois pihastasi. Hinnasta ei ole tarkkaa tietoa, mutta ilmeisesti ei kovin paljon taksia kalliimpaa.

Vatanen kirjoitti...

Saiskohan noita patsaita tännekkin? Mulla olis käyttöä tuossa oman tontin laidalla. Olin ajatellut värkätä ihan perinteisen "kottaraisen pöntön", mutta tuolla patsaalla voisi olla jopa parempi vaikutus. :)

/mek kirjoitti...

Tuo puoli vuotta oli vastaus jonka sain ajokorttia uusiessani luennoitsijalta. Muitakin virallisia vastauksia tosiaankin on olemassa. Aikaisemminhan noilla kv-korteilla ajeltiin vuosikausia.

Homma levisi käsiin kun joitain vuosia sitten muuttivat lakia. Jotkun japanilaiset olivat huomanneet, että vaikka ajaa korttinsa hyllylle Japanissa niin voi mennä Thaimaahan lomille ja hankkia sieltä paikallisen kortin sekä kv-kortin ja ajella sitten niillä taas kotona.

Sen jälkeen kv-kortti -lakia tiukennettiin, vaan kukaan ei muistanut kertoa sitä esim. lähetystöille tai muille ulkomaanpelleille. Tästä seurasi se, että yht'äkkiä ajeltiinkin sitten laittomasti.

Nyt siis tulkintojen mukaan on laitonta ajaa kv-kortilla; yli vuosi; yli puoli vuotta; ajasta riippumatta jos on muuton jälkeen kerran käynyt ulkomailla; jos on "resident"; jos on hankkinut Alien-kortin; jos on hankkinut kv-kortin postitse kun on jo Japanissa.

Yan-san kirjoitti...

Patsaita alkaa saamaan heti kun saan kuljetuksen järjestettyä. Voi kestää.

Onpa aika heikkoa, jos Suomen Japanin suurlähetystön antamat ohjeet kansainväliseen ajokorttiin liittyen ovat todellakin lainvastaiset. Vaan eipä siellä oltu kuuleman mukaan meinattu osata äänestysasioitakaan hoitaa...

/mek kirjoitti...

Eilen tuopin ääressä äänestystulokseksi tuli tuo vuoden voimassaolo, joten tänään piti kaivaa lisää. Jenkkilähetystö kertoo myös tilanteen olevan epäselvä: http://tokyo.usembassy.gov/e/acs/tacs-drive.html

Eli siis kukaan ei taida tietää... Helpointa lienee käydä vaihtamassa se kortti paikalliseen mahdollisimman pian; aikaa paikan päällä palaa noin pari tuntia.

Yan-san kirjoitti...

Voi voi... Pitäisikö tässä nyt sitten nauraa paikalliselle hallinnolle vai omalle suurlähetystölle. Ehkä varminta nauraa molemmille, että tehkää nyt pellet jotain ennen kuin joku saa väärän tiedon takia tunnolliselta(?) liikennepoliisilta hintavan muistutuksen.

Ilmeisestikin olisin saanut paikallisen ajokortin ihan EU-kortilla, joten naurettavaan kv-"korttiin" käytetyt rahat menivät sen myötä kankkulan kaivoon. Tosin, sai sillä läpyskällä autovuokraamosta kiesin alle, että onnea vaan idioottibyrokraatit.

/mek kirjoitti...

Tilannehan on sen verran epäselvä, ettei siitä ota selkoa ainakaan tavallinen poliisi joten sakkoja tuskin normiratsiassa tulee. Useimmiten kai riittäisi tavallinen suomalainen ajokortti ja ajokoiramainen ilme suomen puhumisen kera :D.

Itsekin olen kerran mp:llä väärin ajaessani tuupannut tuo kv-kortin poliisille asuttuani maassa jo vuosia ja korttikin oli silloin jo pari vuotta vanha. Setä selasi aikansa ja kun ei tajunnut mitään antoi takaisin ja sanoi ettei nyt anna sakkoja mutta oleppa jatkossa kunnolla. Japanilaisella kortilla olisi tilanteesta saanut (ja aiheesta!) sakot.

Ongelmia seuraakin vain silloin jos onnistuu ajamaan kolarin. Vahingonkorvaukset täälläpäin ovat helposti useita kymmeniä miljoonia jenejä ja vakuutusyhtiöt tietenkin etsivät kaikki keinot välttää maksut. Niinpä siinä sitten huonolla tuurilla ajokortittomaksi tuomittu pääsee maksumieheksi.

Yan-san kirjoitti...

Tuo kolaripuoli on kyllä ehdottomasti otettava huomioon, jos täällä autolla suhailee. Ja kuten kirjoituksestakin kävi ilmi, niin Okinawan pikkuteillä on periaatteessa onnettomuusmahdollisuuksia tarjolla ainakin yhtä paljon kuin suomalaisella maaseudulla, jossa traktorit tulee suoraa pellolta tielle ja kääntyvät milloin mihinkin ilman vilkkua.