sunnuntai 28. maaliskuuta 2010

Takuu toimii!

Viime tammikuussa lahosi läppäristä kiintolevy. Ei sinänsä ihme, sillä olihan levyllä ikää jo viisi vuotta. Onneksi oireet alkoivat vain parin sektorin lukuvirheinä, joten ehdin ottaa vielä aiempia tuoreemmat varmistukset käyttöjärjestelmistä. Hain Akihabaran T-Zonesta viisi kertaa isomman levyn tilalle ja käyttö jatkui.

Tällä viikolla, reilut kaksi kuukautta myöhemmin, alkoi tämä uusi levy ilmoittaa lukuvirheitä. Eipä ihme, että Hitachin Travelstar -levyt tunnetaan myös Troublestar-lisänimellä... T-Zone antaa kiintolevyille kolme kuukautta in store -takuuta, joten kirjoitin levyn täyteen kukkua niiltä osin kuin mahdollista, ja painelin Akihabaraan kuitin ja levyn kanssa.

Huoltotiskin hemmo otti levyn, kyseli millaisesta ongelmasta on kyse, laittoi levyn koneeseen ja ajoi diagnostiikkaohjelman. Lopputuloksena sain ilmaiseksi uuden samanlaisen kiintolevyn tilalle. Siitäkin huolimatta, että diagnostiikka ilmoitti koruttomasti ongelman syyksi: Excessive shock. Myyjä pyysikin, että olehan jatkossa huolellisempi levysi kanssa. Ja olenhan minä. Vaikka takuu näyttääkin kattavan aika paljon...

2 kommenttia:

/mek kirjoitti...

Noi Hitachin levythan on entisia IBM:ia jotka taas perinteisesti kelpaavat parhaiten haulikon tayteisten testaamiseen.

Yan-san kirjoitti...

2000-luvun alun Deathstarit ovatkin hyvässä muistissa. Omia kiintolevykokemuksia: Ostettiin firmaan 10 kpl Western Digitalia. Kuusi hajosi alle 6kk:ssa ja loput myyjä vaihtoi omasta ehdotuksesta. Samsungin Spinspointeja on lahonnut kaksi. Yksi Seagate pimeni pysyvästi kesken käytön. Nyt meni kaksi Hitachia, joista toinen saattoi hajota ihan SUE:n takia.

Katsellaan...