keskiviikko 6. tammikuuta 2010

Hatsu-uri - Vuoden aloittava alennusmyynti

Lauantaina kaupat aloittivat liikevuotensa alennusmyynnillä. Viime vuonna ajattelin norsulaumana syöksyvän ihmismassan pelossa välttää alea, mutta tänä vuonna olin valaistuneempi: alennus on suunnilleen joka liikkeessä 30-70% ja tavaraa on paljon. Kiertäessäni Omotesandon ja Shibuyan vaateliikkeitä huomasin, että monissa kaupoissa jopa 90% tuotteista oli alennettu puoleen hintaan. Ei voi siis puhua mistään tynkäalesta, vaan everything must go.

Suuren alen varjopuolena ovat suuret ihmismäärät. Tokiossa ihmisiä riittää ja suosituimmilla paikoilla kadut olivat laitojaan myöten täynnä populaa. Kaduilla liikkumisen hitaudesta huolimatta kaupoissa mahtui jollakin tapaa tekemään löytöjä. Omiin ostoskasseihin päätyi nahkainen vyö, neulottu huppari ja musta trenchcoat irroitettavalla liivivuorella. Kaikki mukavasti 40-50 %:n alennettuun hintaan. Takin alkuperäinen hinta oli 68000 jeniä, josta oli ensiksi poistettu 4000 ja alen alkaessa mukavat 32000 jeniä. Ihan okei. Alennus on siis erityisen huomattava kalliimman tuotteen ollessa kyseessä.

Näihin alennusmyynteihin kuuluu oleellisena osana fukubukuro, eli "onnenpussukka". Suosituin näistä kasseista maksaa 10500 jeniä ja sisältää erinäisen kokoelman kyseisen kaupan tuotteita. Kasseihin voi yrittää kurkistella, että mitä sieltä on, mutta jonkinlainen vertaus sikaan säkissä ehkä sopii tähän. Käytät siis 10500 jeniä ja saat vaikkapa kuusi erilaista vaatekappaletta. Miellyttääkö väri? Onko koko sopiva? Saatko miesten vai naisten vaatteita? Onko kyseessä merkkituotteita vai vain kassitusta varten Kiinasta halvalla hankittuja sekundalumppuja? Ei mitään väliä! Pääasia, että saa käyttää rahaa ja ostaa jotain!

Työkaverit ovat ostaneet useana vuonna tällaisen fukubukuron, ja päällimmäinen muisto noiden avaamisesta on kuulemma pettymys. Onhan se kivaa, että reilulla kymppitonnilla saa useamman vaatekappaleen, mutta onko niistä yksikään välttämättä sellainen jota haluaa käyttää? Yleensä ei. Kodinelektroniikkaa myyvät kaupat tekevät myös tällaisia kasseja, jollaisesta joku netinkäyttäjä oli löytänyt nenäkarvatrimmerin, johtoniputtimen, hehkulamppuja, halpiskihartimen ja akkulaturin. Eli kaikkea sellaista, joista osa itseltä jo löytyy ja loppuja en olisi edes aikeissa hankkia.

Mikä siis saa tuhannet jonottamaan tavaratalon edessä lucky bagia ja ostamaan niitä vuodesta toiseen? Ehkä siihen liittyy jokin kollektiivisen kokemuksen hankkiminen. Hankitaan kassi, avataan se ja sitten valitetaan tuttavien kanssa, että tulipa taas saatua kaikkea turhaa?

------------------------

Okusan lisää tähän vielä hieman infoa fukubukurosta:

Nykyään moni liike
tosiaan sallii lucky-kassien penkomisen, ja sitä penkomista etenkin naisten vaateliikkeissä näkyikin paljon. Liikkeet ennen vanhaan laittoivat Lucky Bageihin pääasiassa edellisen vuoden mallistoa, ja kyllä yhäkin, ja moni tuote on tosi kovalla alennusprosentilla listahintoihin nähden. Nykyään kuitenkin enemmän laitetaan kuulemma kunnon merkkitavaraa, ihan uuttakin, ja toisinaan tosi kalliitakin juttuja. Yleensä bagin arvo on noin 7-kertainen hintaan nähden.

Pointtina on sekin, että saadaan asiakkaita saapumaan kauppaan vielä uuden vuoden jälkeenkin tai ainakin seuraavana uutena vuotena hamstraamaan lisää kasseja. Liikkeiden pomot alkavat funtsia jo hyvissä ajoin, että mitä laukkuihin laitetaan. Kyseessä ei tosiaan ole mikään Seppälän jämäcollection ryöstöhinnalla.

Kaikki on kuitenkin edelleen suhteellisen randomia, ja se on tietysti selvä, että välttämättä oman tyylin mukaisia vaatteita kassista ei löydy. Toisille kassi on Super Lucky Bag, toisille vain Lucky Bag, joillekin Unlucky Crapbag.

Uuden vuoden aleissa oma lukunsa ovat älyttömät matkatarjoukset tai miljoonien arvoisten korujen arvontatyyppinen halpamyynti, joten ei se nyt välttämättä ole mikään ihme, että aamuvarhain kauppoihin ryhdytään jonottelemaan. Etenkin, kun tokiolaisten ykkösharrastus on shoppailu.

Shoppailutaitoiset eli harrastuksensa hyvin tuntevat ihmiset myös tarkkaan tietävät, minkä firman ja minkä merkin bageja kannattaa hamstrata - ja erityisesti sen, että kannattaa olla liikkeellä varhain, koska yleensä tiettyjen brändien bagit menevät kuin kuumille kiville.

Okusan onnistui kaikesta huolimatta pidättäytymään onnenkassin kaappaukselta, mutta shoppasi kyllä kaikkea muuta, kuten viimeinkin Anna Suita, 50% alennuksella!

1 kommentti:

Anonyymi kirjoitti...

Fukubukurot on aivan mahtavia!! Voitte varmaan kuvitella, mikä taistelu näistä pusseista on lasten ja vauvojen osastolla, paras mahdollinen tapa vaatettaa pienokainen on tietenkin ostaa koko vuoden tarpeisiin Fukubukuroita!
Naisilla on myös käytännöllinen tapa pitää shoppailun jälkeen kokoontuminen, mihin tuodaan pussin epä-onnistuneet yksilöt ja vaihdellaan niitä sitten keskenään. Kätevää!! Näin unluckybagkin voi muuttua!